Wednesday, August 12, 2009

Karangan Naratif

Orang tuaku

Sedang aku membongkar almariku di hostel,aku terjumpa sebuah album gambar.Aku membuka album yang berabuk tersebut dan melihat foto-foto semasa aku masih kecil dulu.Sedang aku melihat,mata aku terpaku kepada suatu foto.Ia merupakan foto ibu bapaku.Ingatanku kembali menjangkau suasana masa lampau. Aku teringat akan pergorbanan mereka dan kesusahan yang mereka lalui untuk mengantar aku ke university.Tanpa mereka,aku tidak mungkin dapat melanjutkan pelajaranku hingga di tahap ini.Perasaan berkecamuk melanda hatiku. Aku telah lupa akan orang tuaku,orang sama yang melahirkan aku dah membesarkan aku.Aku bak pepatah,seperti kacang melupakan kulit.Sudah hampir 7 tahun aku tidak mengunjungi mereka di kampungku.Pertanyaan demi pertanyaan menjentik hatiku.”Bagaimanakah keadaan mereka? Adakah mereka sihat? Masihkah mereka mengingati aku?” Berulang-ulang pertanyaan-pertanyaan ini timbil di otakku.Bunga-bunga kebimbangan menguntum di kelopak hatiku. Aku risau akan keadaan ibu bapaku.Aku membuat keputusan untuk melawat ibu bapaku di kampung.Selepas perjalanan yang agak lama, akhirnya aku sampai di kampungku. Tanpa membazirkan masa, aku berlari ke kampung ibu bapaku.Untuk seketika, rasa gembira meruap di dadaku apabila memikirkan tentang wajah ibu bapaku.Namun, lamunanku terputus apabila melihat rumah orang tua aku penuh dengan orang-orang yang bertudung dan bersongkok. Aku dengan pantas memasuki rumah dan melihat orang ramai berduduk sekeliling ibuku yang sedang terbaring.Hati aku berkocak.Aku pun pergi di sebelah ibuku dan berkata ”Bu,ini kamal…kamal dah pulang bu…Maafkan kamal bu,kamal telah berdosa.” Ibuku walaupun dalam keadaan lemah,mengulum senyuman tipis kepadaku,dan lalu begitu sahaja jiwanya meninggali aku.Sayup dan pilu menghambat perasaanku.Air mata mula tumpah dari tasik bundarku.Ibuku sudah tiada lagi.

No comments:

Post a Comment